Polska długa i szeroka, a więc i trudniejsza do przemierzenia. Zwłaszcza jeśli decydujemy się na podróż bez samochodu. Dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na organizację życia przewozowego w nadwiślańskim kraju. Tym razem przyjrzymy się zatem jak funkcjonuje komunikacja miejska, przewóz taksówkarski, autobusowy oraz kolejowy w najważniejszych ośrodkach kraju i co łączy góry z morzem. Zapraszamy!
Komunikacja miejska
WARSZAWA
To jedyne miasto, które posiada metro. Aktualnie można poruszać się jego dwiema nitkami. Jedna z nich przemierza miasto od północy ku południu i jest dłuższą trasą, która łączy się z nową, krótszą na wysokości starego centrum miasta. Druga z nitek porusza się od zachodu na wschód i przemieszcza się pod Wisłą, a więc umożliwia dostanie się na prawobrzeżną część Warszawy. Stolica Polski posiada także liczne autobusy i tramwaje, które jeżdżą często i w każdym kierunku. To podstawowa komunikacja miasta. Z niewielkimi miejscowościami usytuowanymi tuż pod miastem łączy je pociąg podmiejski oraz kolejka WKD. Obok klasycznych taksówek, w Warszawie spotkamy także takie aplikacje jak Uber czy Taxify.
TRÓJMIASTO
Odpowiednikiem warszawskiego metra jest tu Szybka Kolej Miejska, która jeździ jak zwykły, miejski pociąg. Łączy ona trzy miasta i zapewnia dojazd mieszkańcom miasteczek usytuowanych wokół Gdańska, Gdyni i Sopotu. W Gdańsku i Gdyni obowiązują oddzielne taryfy przewozowe. Gdańsk posiada linie tramwajowe oraz autobusowe, Gdynia trolejbusowe i autobusowe. Specyficzne położenie stolicy Pomorza sprawia, że dość trudne jest poruszanie się ze wschodu na zachód miasta. Sopot jest strefą buforową, w której obowiązują bilety zarówno komunikacji Gdańskiej, jak i Gdyńskiej. W mieście, obok taksówek, funkcjonują także aplikacje przewozowe znane z zachodu Europy oraz Stanów Zjednoczonych.
KRAKÓW
Prężnie rozwijające się miasto może poszczycić się dobrze funkcjonującą komunikacją, między innymi licznymi liniami tramwajowymi oraz autobusowymi. Brak innych połączeń, natomiast na uwagę zasługuje fakt, że w Krakowie ścisłe centrum – Wawel – jest wyłączone z ruchu pojazdów. Prężnie działają także aplikacje przewozowe oraz korporacje taksówkarskie.
POZNAŃ
Stolica Wielkopolski doskonale radzi sobie z komunikacją. Różnorodne linie tramwajowe oraz autobusowe pozwalają na szybkie przemieszczanie się po mieście, a tzw. szybki tramwaj umożliwia precyzyjne dotarcie do celu w krótkim czasie. Poznań oferuje także przewozy taksówkarskie oraz przewóz z aplikacjami, choć w nieco mniejszym zakresie niż choćby w Krakowie czy Warszawie.
Komunikacja międzymiastowa
KOLEJE
Koleje polskie obsługiwane przez spółkę PKP są niestety słabą wizytówką tego kraju. Do słabej infrastruktury kolejowej oraz przestarzałych pociągów (nie wszystkich rzecz jasna) dochodzą także liczne spóźnienia. Jazda „normalnym” pociągiem polskim nie należy do przyjemność, a problemy zaczynają się już na etapie kupna biletu. Transport kolejowy łączy jednak cały kraj, a sieć torów jest gęsta. Często nie pozwalają one na zbyt szybką jazdę, jednak ostatecznie zawsze udaje się dotrzeć na miejsce. Koleje oferują różnorodne możliwości przewozowe. Regionalnymi trasami zawiaduje spółka Polregio. Trasami lokalnymi przewoźnicy z danego województwa, jak PKP SKM w województwie Pomorskim czy Koleje Dolnośląskie w okolicach Wrocławia.
AUTOBUSY
Do niemalże każdej wioski w kraju można dostać się autobusami. Są one w dość dobrym stanie, choć wielokrotnie można spotkać relikt przeszłości – okresu Polski Ludowej. Ceny biletów autobusowych są dość przystępne, jednak czas przejazdu oraz komfort nie do końca. Winne są przestarzałe rozwiązania komunikacyjne, w tym wciąż modernizowane drogi, których sieć nie powala na kolana. Jak na tak duży kraj jest to wyraźny mankament. Pomimo dużego wyboru połączeń, to wciąż kolej jest najszybsza pod względem poruszania się po kraju. Podróże międzymiastowe są więc dość uciążliwe, zwłaszcza w okresie ostrej zimy i upalnego lata.
Polska to kraj wielu możliwości, choć i wiele jest jeszcze do poprawy. Podczas gdy transport miejski rozwija się dość szybko i oferuje szerokie możliwości, przewóz osób międzymiastowo kuleje. Winne są nie tylko przestarzałe maszyny, ale także infrastruktura, która nie pozwala rozwinąć prędkości tak autobusom, jak i pociągom. Jednak ogólne poruszanie się po Polsce nie jest bardzo kłopotliwe, a z pewnością nie jest drogie.